Att få uppmärksamhet i media vid lanseringen av din nyutvecklade webbtjänst är en huvudingrediens för få en lyckad start och många besökare. Målet med ett pressmeddelande är att bli omskriven i rätt medier för att skapa publicitet för produkter och händelser.
Ett pressmeddelande kan vara en skriven artikel eller video som riktar sig till media och har ett nyhetsvärde. Pressmeddelandet ska förse journalisten med nödvändig information och vara ett underlag för den nyhetsartikel som journalisten sedan skriver.
Arbetet med pressmeddelandet består i att först planera innehållet och formulera det man vill ha sagt, sätta samman det i en välskriven artikel och sedan skicka ut den till medierna.
De metoder som finns att nå ut till medierna är att skicka ut pressmeddelandet själv till tidningar, journalister, bloggare och radio. Med fördel använder man olika presstjänster som tex MyNewsdesk för att effektivisera sitt arbete.
Format för ett pressmeddelande
Sidhuvud
I pressmeddelandets sidhuvud kan du placera dina företags- och kontaktuppgifter samt eventuell logo. Ange även om pressmeddelandet kan publiceras direkt eller efter ett visst datum.
Rubrik
Först skall du ha en säljande rubrik som inte är för lång, den skall fånga journalistens intresse så att ditt pressmeddelande inte åker i papperskorgen direkt.
Sammanfattning
Efter huvudrubriken skriver du en sammanfattning av nyheten i några kortfattade meningar. Det skall räcka för journalisten att läsa rubriken och sammanfattningen för att förstå innebörden av pressmeddelandet.
Artikel
Därefter kan man lämpligtvis fortsätta med artikeln som skall förklara och styrka dina påståenden i huvudrubriken och sammanfattningen. Börja artikeln med att förklara och berätta om det som du påstår har ett nyhetsvärde. Du kan här med fördel citera vad experter och insatta i området har för åsikter, det ger trovärdighet till ditt pressmeddelande. Se bara till att få dessa personers medgivande innan du publicerar deras namn. Försök få in det du vill marknadsföra på ett snyggt och naturligt sätt i artikeln.
Använd tillräckligt med information och vinkla det rätt så att journalisten förstår ditt resonemang utan att för den delen skriva en avhandling, ta bara med det som är väsentligt och nödvändigt. Vad gäller språket så skall du skriva ur en journalists synvinkel och aldrig använda ord som ”jag” eller ”vi”, om det inte är något citat. Undvik att överdriva språket och använda ord som gör att man kan ifrågasätta sanningshalten i pressmeddelandet, använd alltså inga superlativer som tex ”störst” och ”billigast”.
Boilerplate
Det avslutande stycket i ditt pressmeddelande skall ge fakta om vad du och ditt företag gör. Det ska vara en standardtext som du kan använda i alla pressmeddelanden, en sk boilerplate.
Pressmeddelandets avslut
För att markera avslut i pressmeddelandet skriver man ### på en blank rad.
Det går utmärkt att flika in ett kort meddelande för att hälsa något efter det markerade avslutet i pressmeddelandet, tex att det går bra att höra av sig för vidare diskussion.
Sälj in ditt pressmeddelande
För att ditt pressmeddelande ska snappas upp av journalister och bloggare så måste det finnas ett nyhetsvärde. En journalist bombarderas varje dag av PR och är inte intresserad av att hjälpa ditt företag med marknadsföringen så att du ska tjäna mer pengar. Pressmeddelandet måste alltså vara något som kan tillföra ett värde för journalisten och dess läsare, då kan journalisten bli intresserad eftersom din nyhet gör en del av jobbet.
Att du har släppt nya produkter eller startat ett nytt form är inget som betingar ett nyhetsvärde. Försök att se objektivt på ditt pressmeddelande och försök förstå hur en journalist tänker och vad som kan vara intressant. Du behöver kunna skilja på vad som är riktiga nyheter och ren reklam för ditt företag. Nyheten måste också vinklas rätt så att den blir intressant för journalisten och läsarna.
Du kan med fördel först etablera en kontakt på redaktionen innan du gör ett massutskick av pressmeddelandet, var ödmjuk och skippa säljsnacket bara. Du bör även veta om vilka deadlines som gäller för publikation i de olika medierna.
Användningen av pressreleaser är en vital del i ditt PR-arbete. För att få medierna att se just ditt pressmeddelande måste du alltså se till att ditt budskap går hela vägen fram, det beror på vad du har att meddela och på vilket sätt du gör det.
MIn erfarenhet är att satsa mkt tid och energi på rubriken. Den avgör mkt, inte bara för pressreleaser utan även för bloggposter
Ja rubriken kan vara helt avgörande om läsaren går vidare eller inte, oavsett om det gäller pressmeddelanden, bloggposter eller metatitlar (seo)
Bra skrivet! Jag borde kika mer på möjligheterna att nyttja pressreleaser för egen del, mest då kanske med SEO-tänk 🙂
Helt utanför ämnet men jag noterade att kommentarslänkarna nu är nofollow (inklusive dina) – har det blivit en miss någonstans? Det är nämligen så att jag läste om två bloggar som blev dofollow tidigare i veckan och efter en stunds letande så kom jag till slutsatsen att 99.99% av alla svenska dofollowbloggar är inom IT/SEO/entreprenörskap. Därför överväger jag nu att dra igång en ny sajt och kampanj för att få fler att börja använda dofollow.
Jag har använt dofollow sedan 1 år på den här bloggen, se post.
Har märkt en trend där nu fler och fler ansluter sig till dofollowlägret, vilket är suveränt! Det triggar fler kommentarer och leder inte till massa spam enligt min erfarenhet.
Hm, men signaturerna här på bloggen är nofollow i skrivande stund?
Jag missförstod din förra kommentar, sorry. Du har helt rätt, det är nofollow av någon konstig anledning på länkarna!
Pluginet jag använder heter “Do Follow” och är uppdaterat (men bara testat upp till wp3.0 står det på hemsidan. Vilket plugin använder du?
Stefan:
Update: nu har provat både Do Follow och NOFF, i båda fallen blev det nofollow-länkar. Bytte sedan tema och vipps försvann nofollow-taggen. ?
Låter under och nästan som att nofollow är hårdkodat i antingen comments.php eller temats functions.php
Håller med, kan inte komma fram till någon annan vettig förklarling.
Precis vad jag behövde, tackar för tipsen!
En bra sak med att publicera sitt nyhetsbrev på nätet, exv mynewsdesk, är att journalister har en bra bank av relevanta företag för när de ska skriva en artikel. Se därför till att tagga upp det och lägga det i relevanta kategorier.