När du är i processen med att hitta nya kunder och öka försäljning är en effektivt metod att skicka ut säljbrev. I den här artikeln kan du läsa hur du kan skapa ett säljande brev. Följande grundpelare är elementära för att lyckas med säljbrevet.
Skicka till rätt kunder
Först och främst bör du ta reda på vilka dina kunder är, om du inte redan gjort det och har en färdig kundlista att bearbeta.
När du vet vilken kundgrupp du vänder dig till behöver du få tag i kundernas adresser och kontaktuppgifter. Du behöver även ta dig tid och skapa ett register över dina potentiella kunder, det kan du ha nytta av senare och bearbeta vidare om dom inte blir kunder direkt.
Du kan börja med att söka på tex Hitta.se eller Eniro för att söka kontakter inom din bransch och kategori. Allabolag.se är också en bra utgångspunkt.
Ett tips är att inte ta med alla adresser du hittar, ta endast dem som du tror kan bli dina kunder, bättre med kvalitétleads än många dåliga, det ger högre säljchanser när du skickar ut säljbrev med ditt erbjudande.
Ge kunderna ett riktigt bra erbjudande
Det viktiga med ett säljbrev är att kunden ska lätt kunna uppfatta ditt erbjudande, som ska vara så bra att kunden nästan har svårt att tacka nej. Lite skämtsamt som gudfadern Don Corleone brukade säga – “I’m gonna make him an offer he can’t refuse”, utan att köra med några maffiametoder såklart.
Tänk på att utforma erbjudandet så att kunden verkligen tjänar något på att bli din kund, du kanske behöver bjuda på mycket i början till ett begränsat antal kunder.
Kunden i centrum
Tänk på att kunden ska hamna i centrum när du skriver säljbrevet, pratar du för mycket om ditt eget företag kommer kunden snabbt tappa intresset och kasta brevet i papperskorgen.
Förklara på vilket sätt produkten eller tjänsten kommer lösa problem och skapa värden för kunden.
Tänk dig in i kundens situation och försök förklara så att kunden verkligen förstår meddelandet.
Skriv inte för långt och invecklat, bara för att erbjudandet är solklart för dig betyder det inte att kunden förstår det.
Utformning av säljbrevet
När du skriver säljbrevet ska du starta med en säljande rubrik som får din kund att hajja till och vilja läsa mer.
Det ska också framgå tydligt i säljbrevet hur kunden ska gå vidare för att ta del av erbjudandet, om det nu är via en hemsida, svarsbrev eller telefon. Se alltså till att det är lätt att kunden kan komma till avslut!
Alternativt kan säljbrev också användas för att förbereda kunden på att du kommer ringa upp efter en viss tid, så att kunden har hunnit läsa om ditt erbjudande och på så sätt har ”mjukats” upp.
Ha en plan. Sikta på att t ex skicka till ca 100st potentiella kunder över en period om ca 4 veckor. Skicka 25st säljbrev i stöten för att sedan ringa upp efter 3-4 dagar kan vara en strategi om du jobbar som själv med försäljning.
Kontroll och strategi
Efter att du skrivit säljbrevet ska du lägga det åt sidan några dagar för att låta det smälta och sedan kontrollera det igen.
Tänk på att låta några andra läsa säljbrevet innan du skickar iväg det till alla kunder för kontroll av ditt skrivspråk, om erbjudandet är lätt att uppfatta och att det är väl utformat.
Kan du få dina vänner som provläser brevet att häpnas över erbjudandet, så kommer dina chanser öka för att dina kunder också kommer tappa hakan.
Har du också skrivit säljbrev tidigare eller har något bra att tillägga som man bör tänka på med säljbrev?
Jag är ingen expert, men i Guerrilla Marketing skriver Jay att man bör skicka brev i kuvert med handskrivna adresser. Jag själv blir alltid nyfiken när jag får ett brev med en handskriven adress på.
Själva brevet kan vara maskinskrivet, men skriv ett PS för hand där du exempelvis kan ha ett “call to action” eller upprepa kärnan i erbjudandet.
Yes, handskrivna kuvert är det självklart som gäller
Bra tips om PS:et!