Det är tufft att vara affiliate nu, inom vissa segment i alla fall

I mitt senaste blogginlägg (Att skydda värden i kriser och oändlig inflation) så pratade jag om att Coronaviruset har påverkat ekonomin och då också inflationen. Men det är inte enbart här som värdeminskningar har skett utan även inom vissa affiliatesegment.

Då det är förbjudet att vistas i större sällskap än 50 så är antalet personer som söker efter bröllop mycket lägre än tidigare, vilket då gör det svårare att tjäna pengar exempelvis på min egen sajt Bröllop.se. Även Hotellet.se har det lite svårare nu när det är få personer som är ute och reser.

De segment där du kan tjäna mycket pengar som affiliate har länge varit ekonomi, casino och betting. Kanske vissa områden inom ekonomi har fått det lite tuffare nu på grund Coronaviruset,
men i stort tror jag att det är fortfarande en lönsam nisch. Casino rullar på och har möjligtvis en ökning då mycket folk sitter hemma i karantäner och är uttråkade.

Den som fått störst käftsmäll är definitivt betting, där har det nästan blivit tvärstopp. Det är förvisso inte helt konstigt då nästan all sport pausats. Detta har fått konsekvenser som att spelbolag ändrar dealar från hybrider (kombination av revenue share och CPA) till enbart revenue share. Spelbolag som vi tror har varit hyfsat starka har lagt ned verksamheten helt, vilket Legolas.bet gjorde 31/3.

Svenska Spel ställde in Stryktipset för första gången någonsin i bolagets historia. Det finns många exempel på hur Coronaviruset har påverkat bettingen.

En affiliate som rankar 1:a i Google på ”betting bonus” plockar hem fina pengar varje månad. Just nu är det inte den mest lukrativa term att ranka på. Trav är vinnaren i detta sammanhang då de fortfarande har lopp som körs.

Hur länge sporten är svårt att sia om. Fotbolls-EM 2020 har flyttat till 2021, OS likaså med flera. Fotbollen förväntas starta igen i juni. Även om den gör det så kommer det säkerligen att dröja ett tag innan betting är uppe i ”normal” standard igen.

Vi får se helt enkelt.