En affiliate startar nischad e-handel

Det är fler än en gång som man har sneglat tillbaka åt e-handelshållet, själv startade min bana på internet med en liten e-butik som sålde några utvalda biltillbehör. Efter det har jag även provat att sälja speciella glasögon för kitesurfing, en butik som numer är nedlag. Trots att det är väldigt enkelt och fint att jobba med affiliatemarknadsföring så nuddar tankarna emellanåt vid e-handel när man tänker på saker som tex att få större kontroll över kunden som affiliate, istället för att bara vidarebefordra trafik. Än har jag inte tagit steget, och jag har dock inga planer eller ambitioner att komma igång med ehandel heller. Men jag är absolut öppen för idén om jag skulle hitta en bra och fungerande lösning som går att tillämpa på någon av de webbsidor jag driver. Det som talar emot är att det blir ett helt annat företag då man också behöver lösa vitala delar i ehandel som tex logistik, kundservice och support.

Många köpprocesser idag startar med en internetsökning, oavsett om potentiella köp sker offline eller online. Och det öppnar möjlligheter, att man kan hitta en egen mininisch är en del av charmen med internetbusiness tycker jag.

Kim Ängalid, som hittills mest varit aktiv inom affiliate och seo har nu tagit steget och startat en väldigt nischad e-butik som säljer skoinlägg. Varför valet har hamnat på just skoinlägg har jag ingen aning om, men troligtvis grundar det sig i någon sorts möjlighet och öppning på marknaden han har hittat. Jag tvivlar inte alls på att det går att sälja skoinlägg på nätet, troligtvis behöver dock en andel av skoinläggskonsumenterna även formgjuta inläggen efter sina egna fötter, men det verkar inte vara huvudmålgruppen heller. Hur som helst önskar jag Kim lycka till, förhoppningsvis får vi läsa mer av hans erfarenheter med e-butiken på hans blogg!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *