SEO eller AdWords – vilket ska man välja?

En förutsättning för att din sökmotormarknadsföring ska ge önskat resultat är att du förstår vilken effekt olika strategier har. Hur påverkas resultatet av att du satsar på endera SEO eller AdWords? Att förstå skillnaden är absolut nödvändigt för att företagets marknadsföring ska bli såväl framgångsrik som kostnadseffektiv.

I det här gästinlägget berättar SEO-byrån Topdog hur du ska tänka när du står inför valet:
Vad är bäst – SEO eller AdWords?

SEO & AdWords – olika marknadsföringsstrategier

topdog seo eller adwords?Inom sökmotormarknadsföring används olika metoder för att nå potentiella kunder, de två vanligaste är SEO (sökmotoroptimering) och AdWords (sökmotorannonsering). Syftet med strategierna är att uppnå samma mål – ökad trafik och försäljning – men de fungerar på olika sätt. SEO handlar om att leda organisk trafik till en webbplats, medan AdWords är en form av annonsering där hemsidans ägare betalar för varje klick.

Satsa på SEO eller AdWords?

Det enkla svaret på om du ska välja SEO eller AdWords är att du faktiskt inte behöver välja. Du ska tvärtom nyttja alla verktyg som finns tillgängliga för att synliggöra din hemsida, det kommer att ha en positiv inverkan på dina försäljningssiffror. Dock har både SEO och AdWords sina specifika begränsningar, och dessa behöver du vara medveten om för att hitta en mix som ger effekt på kort och lång sikt.

Skillnaden mellan SEO och AdWords

AdWords är ett bra alternativ för dig som vill ha ett snabbt resultat. Så länge du är beredd att betala för annonsplatsen ligger din annons i fältet ovanför Googles organiska sökresultat, men så fort du slutar betala försvinner den. Det gör att AdWords inte alltid är det bästa alternativet för ett kostnadseffektivt varumärkesbyggande på lång sikt. SEO är däremot en långsiktig investering, där du inte ser resultatet omgående, utan istället över lång tid framöver. Att arbeta med både SEO och AdWords, men vid olika tillfällen, är därför oftast den mest effektiva strategin.

När AdWords och SEO kolliderar

Det finns situationer då det kan bli onödigt kostsamt att använda SEO och AdWords samtidigt. Ett exempel är om din hemsida har en topprankning bland Googles organiska sökresultat. Om du då även använder AdWords ökar risken för att användaren klickar på annonsen istället för den organiska länken eftersom den är placerad högre upp. AdWords-kampanjen blir helt enkelt överflödig, och du betalar för klick du hade kunnat få gratis.

Hur du kan kombinera AdWords och SEO

Du behöver vara medveten om hur du ska använda SEO och AdWords tillsammans för att de ska vara kompletterande, istället för konkurrerande, metoder. Ett tips är att köpa AdWords där din SEO inte är tillräckligt stark, och undvika AdWords där du ändå topprankar så att du inte betalar i onödan. Om du däremot ska lansera en ny hemsida kan det vara fördelaktigt att använda AdWords i början, innan du har hunnit skapa tillräckligt bra SEO-innehåll.