Du kanske i dessa speciella tider har tittat på att skapa dig en extra inkomst? Då kan affiliatemarknadsföring vara något som är värt att titta närmare på. Andreas Bard på bloggen ekonomistart.se har jobbat med affiliatemarknadsföring i 17 år och förklarar kort om att jobba som affiliate och potentialen med marknadsföringsmetoden i denna artikel.
Affiliatemarknadsföring är en typ av marknadsföring. Det går ut på att affiliaten, den som driver en webbplats och publicerar annonsen, får betalt om du handlar på den länkade sidan. Alltså en provisionsbaserad modell där affiliaten får en del av kakan. Normalt en viss % men ibland också en fast summa.
De flesta nätbutiker och onlinetjänster som erbjuder dig möjligheten att få provision för förmedlade leads och sales gör detta via att affiliatenätverk som är en mellanhand mellan dig som affiliate och annonsören. De hanterar trackingen, statistik och administration och se till att du får ut dina pengar. Bland affiliatenätverken i Sverige finns bland annat Adtraction, Adrecord och Awin som har hundratals annonsörer och tusentals affiliates kopplade till sig.
Sidor som Pricerunner och Refunder använder sig av affiliatelänkar. Om du går in på Pricerunner och jämför en produkt, och sedan klickar vidare in till sidan och köper produkten, så kommer Pricerunner att få en viss procent av köpbeloppet. Det kan även röra sig om en engångsbetalning för varje klick eller köp. Detsamma gäller för sidor som jämför casinon, flygbiljetter, hotell, kosttillskott och mycket mer.
Ibland är det tydligt att du är inne på en affiliatesida. Sidan är uppbyggd på ett sätt som listar olika produkter och har flertalet länkar till dessa produkter. Ibland kan det vara svårt att upptäcka. Det kan till exempel vara så att du är inne på en blogg där någon tipsar om en ansiktskräm och länkar till den. En sådan länk kan också vara en affiliatelänk, vilket betyder att bloggaren får betalt om du handlar på den länkade sidan. Det är på samarbeten som dessa som många influencers tjänar sina pengar.
Affiliatebolag på börsen
Det finns många små bloggare och hemsidor som ägnar sig åt affiliatemarknadsföring. Det finns också stora bolag. Så pass stora att de är noterade på börsen. Några av dem är RakeTech och Catena media som huvudsakligen ägnar sig åt att jämföra casinosidor. De har även andra projekt som finans, men iGaming är största marknaden.
RakeTech öppnade upp på börsen 2018. De startade på ca 28 kronor per aktie och ligger i skrivande stund på strax under 8 kronor. Det har med andra ord inte varit en bra resa på börsen. Den senaste månaden har aktien dock gått upp. Fler stannar hemma och aktien i Rake stiger.
Ett annat affiliatebolag på börsen är Speqta. De äger bland annat Vinklubben. Det är en vincommunity där du även kan lägga beställningar på vin. De har över 800 000 medlemmar och har fått in över 2 miljoner vinbeställningar. Men de driver också rena affiliate-sajter som kampanjjakt.se och Lånakuten.
Affiliatemarknadsföring är en lukrativ affärsmodell. De stora bolagen växer ständigt och även mindre aktörer slår sig in på marknaden. I dagens samhälle sker allt mer av vår konsumtion via internet, vilket ger utrymme för affiliates. När man ska köpa något är det vanligt att man först söker på Google för att få fram en recension eller det bästa priset. I dessa speciella tider då många stannar hemma har affiliatebolagen, med undantag för de som arbetar med resor, visat sig växa. En trend som troligtvis kommer att bestå.