Musikalbiljetter ger löjligt låg ersättning

Blir lite smått upprörd när jag loggar in på Tradedoubler och ser vilken fantastiskt låg ersättning man får för att sälja biljetter åt Ticnet. Som affiliate får man 3kr för varje kund man skickar till Ticnet och som leder till ett biljettköp. För att ens få ihop till årsavgiften för domänen måste min sida om musikaler på musikal.nu generera närmare 30  kunder till Ticnet, samtidigt som jag omsätter  cirkus 15 000:- (30st biljetter x 500kr antaget snittpris på biljetter).  Ingen logik alls enligt mig!

Det är faktiskt så dåligt och förnedrande att ens bidra till sådana annonsörer att jag kommer sluta annonsera för Ticnet och istället slänger upp lite Adsense. Det kommer i alla fall ge lite mer betalt tills det dyker upp något annat annoneseringsalternativ!

Traditionellt sett brukar det vara mer lönsamt när du kan jobba som affiliate och ge kunder istället för Adsense, men så verkar det inte vara i det här fallet när man marknadsför musikalbiljetter.

Jag är övertygad om att det finns flera dåliga annonsörer som borde bojkottas. Har du någon erfarenhet av skrattretande låg ersättning för affiliates?

6 comments on “Musikalbiljetter ger löjligt låg ersättning

  1. Jonny Elofsson on

    Hehe ja det där är ett sjukt exempel, helt sanslöst. Ett annat prima exempel på dålig ersättning hittas också hos Tradedoubler. Adlibris som bara ger provision (5% eller vad det är) till NYA kunder. Ska de bara betalra för nya kunder bör man få 50%!

  2. Benny on

    Det finns en del dåliga program alltså. Själv har jag inte tänkt på Adlibrisexemplet, kanske borde hitta någon annan annonsör där jag idag annonserar för Adlibris.
    Bojkotta dåliga program och sluta stödja fattiga provisionsmodeller.
    Med en “rödlista” skulle man kunna varna för sunkiga program. Listan skulle ju kunna finnas på http://www.svenskaaffiliates.se/ 😉

  3. Kay on

    Japp, jag ska också fasa ut Ticnet. 41 sales och 123 kr ersättning på 7800 kr i ordervärde. Ett steg i rätt riktning är att åtminstone ge tre spänn per såld biljett. Om jag inte misstar mig får man nu dessa kronor oavsett antal biljetter i avslutet.

  4. TradeDoubler on

    Ticnet agerar ombud för arrangörerna, så intäkten på varje biljett är inte det biljettpris som slutkonsumenten betalar. Endast serviceavgiften tillfaller Ticnet. Det definierar möjligheterna att sätta högre provisioner. Fördelen med Ticnet är att volymerna blir stora, varför total intjäning ändå kan bli god.

    Både Ticnet och TradeDoubler vill självklart ha de bästa förutsättningarna för att ni ska kunna generera försäljning. Dock är vi i detta fall med anledning av ovan som sagt begränsade när det kommer till ersättningsnivåer.

    Tack för er feedback.

    Vänliga hälsningar
    Yonathan Werede
    Kundansvarig Ticnet, TradeDoubler

  5. Benny on

    Tack för din kommentar Yonathan! Jag förstår att det finns ett tak för provisionsnivåer och från Tradedoubler och Ticnets sida finns inte möjligheter att betala mer. För min del betyder det att det finns andra alternativ (typ Adsense) som kan vara effektivare.
    /Benny

Comments are closed.